חפש
 
דף הבית >> מאמרים           >> איתור הזדמנויות עסקיות ואיומים עסקיים ע"י מעקב באמצעות רשת האינטרנט אחר המתחרים והשוק העסקי

איתור הזדמנויות עסקיות ואיומים עסקיים ע"י מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי באמצעות רשת האינטרנט
                                                      (מודיעין תחרותי)

חברות עסקיות רבות הגיעו לכדי הבנה שעל מנת שיוכלו לשרוד ולהצליח בשוק העסקים התחרותי והדינמי של ימינו, עליהם לבצע מעקב קבוע ומתמשך אחר המתחרים והשוק העסקי באמצעות רשת האינטרנט.

מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי הוא חלק נכבד מכל מיכלול פעילויות מודיעין תחרותי  של כל חברה עסקית בימינו. מודיעין תחרותי הוא תוכנית שיטתית ואתית לאיסוף וניתוח מידע, על פעולות מתחרים ומגמות עסקיות כלליות בכדי לספק לארגון, יתרון תחרותי ניכר על פני מתחריו.
בימינו כאשר העולם הפך להיות דיגיטלי, רשת האינטרנט הפכה להיות כלי חיוני לאיתור ואיסוף מידע עסקי תחרותי בנוגע לכל החידושים וההתרחשויות בשוק העסקי בו חברות פועלות. באמצעות רשת האינטרנט ניתן לאתר ולאסוף מידע עסקי שוטף ומתמשך הנוגע בכל ההיבטים העיקריים, המשמעותיים והחיוניים של כל חברה עסקית. כגון מידע על מתחרים, לקוחות, ספקים, מפיצים, מגמות עסקיות חדשות, מגמות טכנולוגיות חדשות ועוד...
מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי באמצעות רשת האינטרנט  הוא חלק חשוב וחיוני מכלל פעילויות מודיעין תחרותי ומטרתו היא לספק להנהלה שהם מקבלי ההחלטות בארגון, מידע עסקי שוטף ומתמשך בנוגע לכל ההתרחשויות והחידושים בסביבה התחרותית בה הם פועלים, בכדי לקבל החלטות מושכלות וחכמות המושתות על מידע איכותי, ממוקד ורלוונטי.

אך בנוסף מעקב אחר המתחרים והשוק העיסקי באמצעות רשת האינטרנט מהווה כלי חיוני, מרכזי ורב עוצמה באיתור וזיהוי הזדמנויות עסקיות ואיומים עסקיים. השימוש באיסוף מידע עסקי מרשת האינטרנט,באופן קבוע ומתמשך למטרת איתור הזדמנויות עסקיות ואיומים עסקיים, חשוב ביותר עבור כל חברה אך ועל אחת כמה וכמה עבור חברות עתירות ידע הפועלות בשווקים גלובאליים.
כאשר 
חברה עתירת ידע פועלת בשווקים גלובאליים, היא פועלת בשווקים מאוד תחרותיים ודינמיים. השינויים והחידושים בשווקים אלה רבים ובתדירות מאוד תכופה.
בנוסף המתחרים של חברות אלה, פזורים בכל רחבי הגלובוס וישנו ריחוק גיאוגרפי בין חברות אלה למתחריהן, לכן איסוף מתמשך של
מידע עסקי תחרותי באמצעות רשת האינטרנט למטרת מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי, הוא כלי חיוני וחשוב לאיתור וזיהוי הזדמנויות עסקיות ואיומים עסקיים.
באמצעות ניטור קבוע של השוק העסקי ואיתור יעיל של הזדמנויות עסקיות, חברות יכולות לנצל בצורה טובה יותר הזדמנויות אלה, להגדיל את נפח פעילותן העסקית, להגדיל את רווחיהן בצורה טובה ומשמעותית יותר ולמנף את פעילותן העסקית להצלחה.
מאידך באמצעות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי, חברות יכולות לזהות בשלב מוקדם איומים עסקיים בשוק בו הן פועלות, יכולות להיערך בהתאם, לשנות אסטרטגייה עסקית ולמנוע באמצעות כך מפולות עסקיות והפסדים כספיים רבים.

מה הם מקורות המידע האינטרנטיים בהם ניתן להשתמש בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי? 

מקורות המידע למטרת איסוף מתמשך של מידע עסקי תחרותי ברשת האינטרנט, הם שונים, רבים ומגוונים. ניתן להשתמש באתרי מתחרים, דו"חות פננסים, דו"חות אנליסטים, פרזנטציות של המתחרים, מידע מאתרי כנסים ותערוכות, אתרי חדשות, אתרים משפטיים, רשתות חברתיות, בלוגים, פורומים, אתרים ממשלתיים, אתרי איגודים מקצועיים, אתרי פטנטים, פורטלים מקצועיים, אתרי שיתוף סרטוני וידאו, ועוד ועוד.
מה הם סוגי המידע שחברות יכולות לקבל באמצעות שירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי? 

באמצעות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי חברות יכולות לקבל מידע רב על כל פעילות המתחרים שלהן. לדוגמא מידע לגבי קווי מוצרים חדשים, מידע פיננסי, שינויים ארגוניים, עסקאות חדשות, קשיים אצל המתחרים, תביעות משפטיות, פטנטים חדשים אצל המתחרים, הופעת מתחרים חדשים בשוק ועוד.
באמצעות מעקב שוטף ומתמשך אחר המתחרים באמצעות רשת האינטרנט, ניתן לזהות בשלב מוקדם שינויים המתרחשים אצל המתחרים, לזהות הזדמנויות עסקיות ואיומים עסקיים ולפעול בהקדם בכדי למנף זאת להצלחת חברתך.
דוגמאות להזדמנויות עסקיות מצד המתחרים

  • שיתוף פעולה עם מתחרים
    חברה גדולה בתחום התוכנה עורכת שיתוף פעולה עם חברות סטארטאפ המפתחות טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך בתחומה. חברה גדולה זו בנתה צוות שתפקידו לזהות חברת סטארטאפ המפתחות טכנולוגיות חדשניות אשר עלולות לאיים עליה. צוות זה השתמש בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי ובמסגרת כך הוא קיבל מידע שוטף על חברות סטארטאפ רלוונטיות. בעקבות מידע זה חברת התוכנה סייעה לאותן חברות סטארטאפ בקידום החברות שלהן, השקיעה בהן מבחינה כלכלית ושילבה טכנולוגיות אלה במערך המוצרים שלה. באופן זה אותה חברת תוכנה גדולה שמרה על מעמדה כמובילה טכנולוגית בשוק העסקי שלה והגדילה בצורה משמעותית את רווחיה הכלכליים.
     
  •  גיוס לקוחות חדשים עקב קשיים אצל המתחרים
    חברה בתחום החומרה שהשתמשה בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי גילתה כי אחד ממתחרותיה הגדולות נקלעה לקשיים כלכליים גדולים והחלה בתהליך פיטורין נרחב בארגונה. אותה חברת חומרה פנתה ללקוחות המתחרים שלה והציעה להם את שירותיה. לקוחות אלה שמחו מאוד לצרוך שירותים מספק חדש כיוון שהספק הקודם שלהם כמעט ולא תיפקד כבר בשל היקלעותו לקשיים רבים. כך אותה חברת חומרה זכתה בלקוחות חדשים רבים ויכלה להרחיב את פעילותה העסקית בצורה משמעותית.

·     רכישת מתחרה עיקרי בעקבות היקלעותו לקשיים כלכליים

חברה בתחום ה-Semiconductor  השתמשה בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי גילתה כי אחד המתחרים שלה נקלע לקשיים כלכליים גדולים. מתחרה זו שנקלעה לקשיים התמחתה בטכנולוגיה ייחודית שהייתה מושא לקנאה עבור כל מתחרותיה בשוק. אותה חברה בתחום ה-Semiconductor  פשוט יכלה לרכוש מתחרתה הנמצאת בקשיים בסכום שהיה ממש מציאה עבורה. בעקבות מידע זה החברה שרכשה את מתחרתה שהייתה בקשיים, הפכה למובילה עיקרית בשוק העסקי שלה, הגדילה בצורה משמעותית את היתרון התחרותי שלה בשוק וכך הגדילה בצורה מדהימה את היקף פעילותה העסקית ורווחיה.


דוגמאות לאיומים עסקיים מצד המתחרים

·         מתחרה מחפש מנהל שיווק בכדי לחדור לשוק חדש

חברה בתחום האינטרנט שהשתמשה בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי גילתה כי אחת המתחרות הגדולות שלה שפעלה בעיקר בשוק האמריקאי מחפשת מנהל שיווק בצרפת. אותה חברה הפועלת בתחום האינטרנט אחד הסניפים הגדולים שלה באירופה היה בצרפת. בעקבות מידע זה חברה זו הבינה בשלב מאוד מוקדם שהמתחרה האמריקאית שלה עומדת לחדור לשוק הצרפתי. בעקבות מידע זה הם נקטו בפעילות לחיזוק הסניף הצרפתי שלהן וכך שמרו על יתרונן התחרותי באירופה.

  • רישום פטנט אצל חברה מתחרה
    חברה בתחום ה- wireless הפועלת בכל רחבי העולם ומשתמשת בשירותי מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי. במסגרת שירות זה היא קיבלה מידע כי אחד המתחרים הגדולים שלה רשם פטנט חדש בתחום טכנולוגי חדש ופורץ דרך. מידע זה בעצם היווה סימן לכיוון הטכנולוגי החדש איליו פנו המתחרים שלהם. כיוון טכנולוגי זה היווה את הבסיס לכל המוצרים העתידיים של אותה מתחרה. זהו צעד של המתחרה שאם לא יודעים עליו בזמן הוא עלול להוות איום עסקי על אותה חברתwireless . אך ברגע שאותה חברה מודעת לפעילות המתחרה היא יכולה להיערך בהתאם, לפעול ולהיות מוכנה לסיטואציה זו וכך לשמור על יתרונה התחרותי בשוק העסקי שלה.

מעקב וניטור הסביבה העסקית

אך בכדי שחברה תהיה מעודכנת לגבי כל החידושים בשוק העסקי שלה עליה לעקוב גם אחר הסביבה הכוללת שלה, סביבת המאקרו, הכוללת היבטים פוליטיים, כלכליים, חברתיים וטכנולוגיים (PEST– Political, Economic, Social, Technology). להיבטי הסביבה העסקית השפעה מכרעת על הצלחתן של חברות עסקיות. באמצעות מעקב קבוע אחר אחר השוק העסקי חברות יוכלו לזהות בשלב מוקדם מאוד שינויים בסביבה העסקית שלהן ולהתכונן לקראתם.


דוגמאות להזדמנויות עסקיות בסביבה העסקית 

  • הטבות ממשלתיות בשוק
    חברה בתחום הטלקום המשתמשת בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי גילתה כי לאחרונה בשוק הרוסי חברות זרות בתחום הטלקום, מקבלות הטבות רבות על מנת שיוכלו להשקיע בשוק הרוסי. דבר זה היווה עבור חברת טלקום זו הזדמנות עסקית בלתי חוזרת. בעקבות מידע זה אותה חברה הייתה בין חברות הטלקום הזרות הראשונות שחדרה בהצלחה רבה לשוק הרוסי, הצליחה להעלות את פעילות העסקית בצורה משמעותית ולגרוף רווחים רבים.
     
  • מגמות טכנולוגיות חדשות 
    חברת תוכנה המשתמשת בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי רצתה להרחיב את פעילותה העסקית. היא קיבלה לאורך זמן מידע עסקי מתמשך בנוגע למגמות טכנולוגיות ועסקיות שיהוו את הטרנד החם הבא בעולם התוכנה. בעקבות מידע זה היא בחרה להרחיב את פעילותה בשוק מיחשוב הענן. כיוון שהיא הייתה מראשוני החברות בשוק הישראלי שהתמקדו בנישה זו, היא הפכה למובילה בתחומה ופיתחה יתרון תחרותי ניכר על פני מתחרותיה וגרפה רווחים רבים בתחום.
  • מיכרזים 
    חברה בתחום ה- IT המשתמשת בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי קיבלה מידע לגבי מיכרז גדול בתחום שלה שפורסם ע"י ממשלת ארה"ב. כיוון שנחשפה למיכרז זה בזמן, היא יכלה להיערך להגשת המיכרז בצורה אופטימלית ובמועד המתאים. בעקבות כך היא זכתה במיכרז והצליחה לגבור על מתחרותיה שלא נחשפו למיכרז זה בזמן. בעקבות הזכייה במיכרז אותה חברה הצליחה להגדיל את רווחיה בצורה משמעותית.


דוגמאות לאיומים עסקיים בסביבה העסקית

·         שינויים רגולטוריים

חברה בתחום ה- medical devices המשתמשת בשירות מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי גילתה כי לאחרונה עומדים להיערך שינויים רגולטורים בשוק העיקרי בו חברתן פועלת. שינויים אלה ברגולציה היו אמורים להשפיע מאוד על פעילותה של אותה חברה. כיוון שהמידע על השינויים ברגולציה ז נודע לחברה בשלב מאוד מוקדם, היא יכלה לפעול בהתאם ולהיערך בצורה מוצלחת לקראת שינויים אלה ברגולציה.

·         מהומות באיזור גיאוגרפי מסויים

חברה המפתחת ומייצאת מערכות מידע לסקטור הבטחוני המשתמשת בשירותי מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי גילתה כי באיזור גיאוגרפי בו נמצאים רבים מלקוחותיה נוצרו מהומות רבות וכנראה עומדת לפרוץ מלחמה. בעקבות מידע זה היא יכלה לצמצם נזקים ולהתחיל לאתר לקוחות חדשים בשווקים חדשים בכדי לשמור על יתרונה התחרותי בשוק העסקי בו היא פועלת.


קיימות דוגמאות נוספות רבות בנוגע לאיסוף מידע עסקי תחרותי מתמשך מרשת האינטרנט לגבי
לקוחות, ספקים מפיצים וכו' אך קצרה היריעה מלפרט את כל הדוגמאות.

חברות עסקיות רבות הבינו את החשיבות הרבה והיתרונות הרבים בשימושן בשירותי
מעקב אחר המתחרים והשוק העסקי באמצעות רשת האינטרנט, בצורה רציפה ושוטפת כחלק מפעילויות מודיעין תחרותי הכוללות שלהן. באמצעות שירותים אלה חברות אלה יכולות לזהות בשלב מוקדם, כל הזדמנות עסקית וכל איום עסקי הצצים בשוק העסקי בו הם פועלות. בדרך זו הן יכולות להגיב לכל התרחשות בזמן אמת, לזכות ביתרון תחרותי על פני מתחריהן, להעלות את רווחיהן ולמנף את פעילותם העסקית להצלחה בטוחה.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

אילנה הדר הינה מנכ"ל ובעלים של HADAR CI-BI המספקים שירותי מידע עסקי ושירותי מודיעין תחרותי.
www.hadarcibi.com

 

           
         
© כל הזכויות שמורות ל HADAR CI BI
[חזרה למעלה]          [ הוספה למועדפים]           [ מפת האתר]           [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע האתר: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים